Sunday, October 14, 2012

Jom Make Over Wajah

Helloo...jumpa lagi kita. Malam tadi aku dapat SMS daripada Mak. Masa tu aku masih dalam keadaan mamai sebab aku letih sangat dan tertido depan TV sewaktu menonton rancangan tv AwaLlagi di tv9. Dengan keadaan mata yang masih lagi terpisat-pisat aku baca SMS dari Mak. Rupanya Mak suruh aku make-upkan Mak Tih aku yang akan bernikah esok hari (hari nilah). Terus aku yg tadinya mamai jadi segar. Biar betul aku nak kena make-up pengantin. Make-up utk diri sendiri pandailah. Tapi utntuk tidak mengecewakan permintaan Mak dan Mak Tih, kepada Mak aku pun replylah 'Ok'. Seperti yang dijanjikan, so hari ni aku pun datanglah ke rumah Tok & Nek Su tempat di mana Mak Tih akan bernikah dengan bakal suami pilihannya. Aku sampai pukul 9 pagi. Berdebar juga nak make-upkan orang ni. Entah jadi ke tidak solekan aku tu. Kalau ikutkan pengalaman, ini baru pengalaman ke-2 aku menyolekkan orang. Pengalaman pertama sewaktu menyolekkan sahabat baikku yg mahu bertunang. Mak Tih meminta aku menyoleknya kerana tidak sempat mencari jurusolek profesional memandangkan persiapan perkahwinannya dibuat dalam waktu terdekat. Lagi pula, ini adalah perkahwinannya yang ke-2 setelah kematian suami beberapa tahun yang lepas. Aku sebenarnya agak terkejut juga bila mendapat berita bulan lepas dari mak yang Mak Tih akan berkahwin lagi. Namun begitu aku doakan yang terbaik untuknya. Berbalik pada kisah aku menyolek Mak Tih, perkara pertama yang aku takutkan ialah solekan aku pada wajahnya tak menjadi. Yang ke-2 aku takut tak sempat menyiapkan kerja menyolek sebelum pengantin lelaki sampai & sebelum majlis akad nikah bermula. Almaklumlah, aku ni hanya amatur. Agak nervous dan terkial-kial jugalah tadi. Tapi alhamdulillah...segalanya berjalan lancar. Aku akhirnya dapat melunaskan tugas yang diamanahkan. Aku juga berjaya menyolek wajah Mak Tih dengan baik. Solekan yang aku buat pada wajahnya menjadi. Mak Tih pun puas hati dengan hasil solekan aku. Alhamdulillah...Lepas ni wajah siapa pulak yang aku nak solek? Ececececehh, mula le tu berangan yang diri tu bole jadi jurusolek. Hehehe...

No comments:

Post a Comment