Monday, October 29, 2012

B.O.D.O.H vs P.A.N.D.A.I

Minggu lepas aku adalah masuk menjaga peperiksaan akhir tahun 2012 yg sedang berlangsung di sebuah kelas tingkatan 4 ni. Kelas ni aku tak tahulah apa masalahnya. Pelajarnya tak reti diam baik dari segi mendiamkan mulut mahupun mendiamkan pergerakan walaupun peperiksaan sedang berlangsung. Yang tak tahannya ada yang siap menyanyi-menyanyi umpama karaoke jamban. Amaran dan arahan sudah diberi berkali-kali namun masih juga berbuat bising. Hinggakan hampir membuatkan aku hilang sabar. Sudahlah begitu, mulut masing-masing tak lepas dgn perkataan BODOH. "Diamlah, bodoh.", "Kertas aku mana, bodoh?", "Pinjam penlah, bodoh.", "Letak beg kat belakanglah, bodoh.", "Apa jawapan ko, bodoh?" dan macam-macam lagilah. Sampai nak torek telinga aku mendengar bahasa sumpahan yang satu ni. Itu baru 6 kali yang aku taipkan di sini. Bayangkan kalau setiap kali bersuara ada perkataan 'bodoh' yang disertakan, tak mustahil boleh mencecah lebih daripada 44kali. Orang kata kalau kita berzikir, berdoa sampai 44kali mujarab. Emm...patutlah apa yang cikgu ajar di sekolah tak masuk dalam kepala. Rupanya dah bodoh hanya disebabkan diri sendiri yang suka menyumpah perkataan bodoh tu. Memang jadilah bodohnya. Kesian...

Yang peliknya pelajar tu bila disumpah oleh guru dengan perkataan 'bodoh' (jarang ada guru menyumpah anak murid melainkan guru tu dah hilang sabar) boleh pulak nak 'feeling-feeling', 'touching-touching' segala bagai. Nak tergelak aku. Nampak macam kerek & ganas. Tapi bila sekali kena sumpah 'bodoh' dengan guru, haaa...dalam hati ada taman rupanya. Ada sesetengah tu tahu pulak nak hangin satu badan bila dikatakan 'bodoh' oleh guru. Dah bukan biasa ke dengan perkataan 'bodoh' tu? Rilek ah...Takkan terasa kot...Hahaha...Inilah dia kebiasaan yang membawa kemudaratan. Bukankah lebih baik kalau perkataan 'bodoh' tu digantikan dengan perkataan 'pandai'. Contoh macam "Diamlah, pandai.", "Kertas jawapan aku mana, pandai?", "Pinjam penlah, pandai," dan sebagainya. Tak mustahil satu hari nanti daripada 'bodoh' boleh bertukar jadi 'pandai'.
Ingatlah. Apa yang keluar dari mulut tu umpama doa. Jika pelajar mungkin memerlukan usaha yang lebih sehingga 44kali utk sesuatu itu berlaku, guru mungkin hanya memerlukan SEKALI saja utk ianya berlaku kerana doa guru itu mujarab @ makbur. Lebih-lebih lagi kalau guru itu teraniaya. Kerana doa orang teraniaya juga dimakburkan Allah s.w.t. Oleh itu, anak-anak sekalian, jaga mulut anda, jaga kelakuan anda. Jangan sampai menyakitkan hati guru sehingga membuatkan seseorang guru itu menyumpah anda. Jika tidak kesannya anda akan dapati dengan segera. Ingat juga, sekarang ni Allah 'bayar' 'cash and carry' it yourself!

No comments:

Post a Comment