Wednesday, September 4, 2013

Perfume Untuk Suami

Bila ada yg baca tajuk entry aku hari ni, mesti akan ada yg ingat aku nak bercerita tentang membeli perfume untuk suami. Hahaha..tapi sebenarnya aku yg beli perfume untuk diri sendiri.

Minggu lepas aku baru beli perfume...ada rezeki sikit dapatlah aku membeli perfume branded barang sebotol dua...itu pun setelah bertahun menahan diri untuk tidak membeli perfume branded...

Dalam pada itu perfume yg biasa masih lagi ada berbaki suku botol. Setelah ada branded perfumes ni, aku memutuskan untuk memakainya hanya sewaktu pergi bekerja bagi mengelakkan ianya cepat habis...maklumlah mahal..sayang nak habiskan...manakala perfume biasa yang masih berbaki akan aku pakai sewaktu di rumah .

Esok paginya bersemangatlah nak pergi kerja...pakai perfume baru. Mood pun baru. Balik dari kerja, setelah berehat sambil bermain dengan anak-anak, aku pun mandi dan bersiap menanti kepulangan suami dari tempat kerjanya...

Entah kenapa sewaktu mahu menyembur perfume biasa, tiba-tiba saja aku berubah fikiran. Niat asal tidak mahu memakai perfume mahal di rumah telah kutukar. Aku berfikir kenapa mesti aku pakai perfume biasa untuk suami aku? Bukankah lebih baik kalau aku pakai perfume mahal ni di rumah semata-mata untuk suami aku? Rasanya itu lebih baik dan afdal ye tak? Daripada orang luar tercium bau perfume mahal aku tu, lebih baik suami aku yg cium baunyakan? Lagi pun dia yang lebih berhak. Pahala pun dapat kerana mendahulukan suami...bukan mendahului suami...

Memikirkan itu, aku pun letak balik perfume biasa lantas menyembur perfume mahal pd diriku. Lagi pun aku tak dapat menahan diri untuk tidak memakai perfume mahal yang baunya cukup memikat..hehehe...aku rasa tak mengapalah kalau perfume mahal aku tu habis cepat kerana memakainya untuk pergi kerja dan di rumah. Manalah tahukan...sebab kita ikhlas memuliakan suami kita, Allah berikan lagi rezeki kepada kita untuk beli perfume mahal yang baru..atau pun kita dapat hadiah perfume mahal daripada suami kita ke kan? Hehehe...

Sejauh mana kita memuliakan suami kita sebagai seorang yang lebih berhak ke atas kita? Kalau di rumah, pinggan mangkuk yang bagaimana kita gunakan untuk menghidangkan makanan kepada suami kita? Cawan yang bagaimana kita guna untuk menghidangkan air kepadanya buat penghilang dahaga?

Adakah kita gunakan pinggan ayan dan cawan biasa untuk suami kita? Sedangkan pinggan Arcopal, Vintage, Claytan dll. tersimpan cantik dalam almari hanya dikeluarkan atau digunakan ketika ada tetamu di rumah kita.

Memang kita patut memuliakan tetamu. Tetapi antara memuliakan tetamu dan suami, mana yg lebih wajib dimuliakan? Mestilah suami, bukan? Lagi pun tanpa izin suami tetamu tak boleh masuk ke dalam rumah kita.

Oleh itu selagi ada suami, marilah kita sebagai isteri memuliakannya. Dahulukanlah suami kita dalam apa jua perkara, hormatinya dan muliakannya selagi tidak melanggar hukum syarak. Syurga isteri di bawah tapak kaki suami. Redha suami ke atas kita itu yg kita patut cari..

Sediakanlah perfume untuk suami. Wangi-wangikanlah diri kita untuk suami bukan untuk orang luar. :)






No comments:

Post a Comment