Sunday, September 1, 2013

Memori raya.

Orang katalah kehidupan kanak-kanak di zaman 80an hingga 90an tu seronok. Puas menerokai dunia luar. Tak macam sekarang. Seronok juga. Tapi seronok yg membosankan. Bosan sebab asyik terperap dalam rumah menghadap laptop, tab atau telefon pintar. Aku lahir dalam tahun 1980.

Zaman 90an pun dah mula gajet-gajet eletronik yg canggih ketika tu. Antaranya permainan elektronik Tetris dengan Video Game katrij. Tiap kali raya antara memori yang aku selalu teringat ialah kedua-dua jenis game ni.

Ingat lagi masa tu jiran aku belikan anaknya game Tetris ni. Masa tu aku baru 5 beradik.
Ketika tu aku & seorang adik di bawahku sudah pandai pasang impian nak mempunyai game Tetris tu. Yang lagi 3 tu kecik lagi. Belum tau apa-apa. Dek kerana kemaruk sangat nakkan game tu, habis je bulan Syawal aku dengan adik pertamaku itu terus kira duit raya masing-masing. Setelah dikira akhirnya kami bersetuju mengeluarkan RM22.50 seorang untuk membeli game tu. Hujung minggu kami ikut mak ke bandar Batu Pahat dengan menaiki bas awam. Rasa tak sabar sungguh masa tu. Dah terbayang jek depan mata gameTetris. Sampai dekat The Store jalan Zabedah(masa tu itulah pasaraya yang paling glamour kat Batu Pahat), kami terus mengajak mak ke bahagian permainan. Survey punya survey akhirnya jumpalah game yg diidamkan.

Bila kami bagi tahu mak nak Game Tetris tu mak tak nak belikan. Mak kata dia tak ada duit. (Mak & Ayah kami jarang belikan permainan bila anak-anaknya dah masuk alam persekolahan). Tahu dah dengan jawapan Mak, kami pun cakap kami ada duit sendiri nak beli. Akhirnya kami pun belilah game Tetris yang berharga RM45. Masa tu game nilah paling canggih. RM45 masa tu dah dikira sangat mahal.Siapa yang ada game ni kira hebatlah. Setelah dapat, maka bergilir-gilir le aku dgn adik pertamaku bermain game ni sebab kami beli kongsi duitkan.

Raya tahun 1994 memori membeli Video Game katrij pulak. Masa tu kami 5 beradik lagi. Lima-lima dah sekolah. Aku anak yang sulung berada di tingkatan 2. Raya ke 3 kami sekeluarga balik ke Pagoh untuk menziarahi sedara mara sebelah Ayah. Masa di Pagoh sepupu kami sedang asyik bermain video game ni. Kami pun berpeluang mencubanya. Masa tu game yang paling popular ialah Super Mario dan Super Tank(game kereta kebal). Tak sangka pulak 2 orang adik lelaki aku ni amat berminat dengan video game tu. Lepas tu bole pulak dia ajak aku dgn 2 org lagi kakaknya join venture beli video game katrij. Mulanya aku keberatan sebab barang mahal. Takut dimarah Ayah beli video game tu tanpa pengetahuannya.

Setelah dipujuk dan dirayu oleh adik2ku yg lain akhirnya aku bersetujulah jugak mengeluarkan 'syer'. Dengan bantuan sepupuku, aku dan sepupuku itu pergilah beli video game katrij tu di pekan Pagoh. Aku dah lupa berapa harganya tapi RM100 lebih ada kut. Setelah tawar menawar antara sepupuku dengan mamat cina jaga kedai tu akhirnya kami dapat beli video game tu dengan harga Rm100 siap 3 katrij game, 1 pistol, 2 joysticks dan 1 game drive.

Balik dari kedai, sampai saja di rumah sepupuku tu (aku dan sepupuku pergi dgn berjalan kaki), adik-adikku yg lain terus menerpa. Masing-masing tak sabar nak tengok set video game yang telah aku beli menggunakan sebahagian syer duit raya masing-masing. Bila balik semula ke BP kami sembunyikan video game tu. Sebolehnya tak nak mak dan ayah tahu kami adik-beradik beli game mahal sampai beratus.lama juga kami sembunyikan hal ni dari pengetahuan mak dan ayah. Masa untuk main game ni ialah waktu siang lepas balik sekolah dan lewat malam pd mlm minggu.

Masa tu mak ayah mengajar di sekolah waktu petang. Jadi kami adik beradik berpestalah main video game. Bila dengar saja bunyi van nissan venette ayah, terus kami kelam kabut simpan video game dalam kotak, hujung minggu kami main lewat malam. Kami tunggu mak ayah kami tidur dulu baru kami keluarkan game. Masa tu pasang pelan2. Sound pun buka perlahan sangat sebab tak nk mak ayah terjaga dari tidur dengar bunyi video game. Tapi satu malam tu terkantoi jugak. Sedang kami adik beradik brmain tiba-tiba mak & ayah keluar dari bilik. Apa lagi masa tu tak sempat nak cover line pecah le tembelang. Mak kata patutlah dia terdengar suara orang berbisik2 lepas tu bunyi tv. Rupanya kami adik beradik main video game. Nasib baik ayah pun tak marah. Cuma ketawa kecil & geleng kepala mengenangkan yang kami adik beradik sanggup kongsi duit beli video game. Ayah cuma pesan,"jaga baik-baik. Mahal tu.". Yang kesiannya sepupuku..teruk dia dimarahi dan dibebel oleh mak ngahku kerana membawaku ke kedai game di pekan pagoh untuk membeli video game katrij.

Seronok sungguh time tu. Masa tu aku dan adik-adikku dah pandai usaha guna duit sendiri untuk beli barang yang menjadi impian masing-masing. Rasa satu kepuasan dapat beli barang yang dihajati dgn duit sendiri.Mak Ayah aku tak memanjakan kami adik-beradik dengan material setelah bersekolah. Mereka sediakan apa yg termampu oleh mereka sahaja. Jika inginkan sesuatu yg lebih mesti beli dgn duit poket yang dikumpul sendiri.


No comments:

Post a Comment