Saturday, September 7, 2013

BERJIMAT

Cerita yg aku nk kongsi kali ni bukan berkait je dgn situasi sekarang yg sedang hangat diperkatakan iaitu isu 20sen. Tapi juga tentang kenaikan harga barang  mengikut peredaran semasa dari tahun ke tahun.

Aku perasan 2-3 tahun lepas corak kehidupan dan cara perbelanjaan aku cukup berbeza. Jika dulu RM100 dapat beli macam-macam. Mula-mula penuh satu troli barang dgn duit RM100. Beberapa tahun lepas tu dgn RM100 separuh troli brg dpt dibeli. Kemudian suku dan yang terkini RM100 hanya dapat membeli 6 jenis barang keperluan harian rumah sprt sabun mandi, detergent, ubat gigi, syampoo, conditioner, pencuci tandas (tidak termasuk barang makan.) Kini demi berjimat cermat dalam berbelanja aku kena bijak membeli dan memilih barang keperluan harian rumah.

Contoh bagi menggantikan sabun mandi dan syampoo aku terpaksa membeli sabun mandi 2 in 1 from top- to-toe syampoo and hair wash. Biasanya aku beli je sabun kanak2 top-to-toe. Semua 1 rumah pakai yg itu baik si ayah, emak dan anak2. Tiada lagi syampoo berjenama dan conditionernya. Aku dah tak kisah dah nk beli syampoo anti kusut, anti kelemumur waima anti rambut gugur sekalipun. Yang penting rambut aku bersih dan wangi. sama jugalah dgn badan. Tak ada lagi nak sabun mandi yg melembutkan dan mencerahkan kulit. Yg penting sekarang biar badan bersih dari daki dan kekotoran dan berbau wangi.

Begitu juga dalam mencuci tandas dan bilik air. Kalau dulu ada pencuci khas untuk tandas dan bilik air. Sekarang ni guna sabun serbuk cuci baju je. Bersih dan berkilat juga tandas dan bilik air tu.

Kalau dulu peti ais tu penuh berisi dengan barang makan sampingan. Sekarang ni cukuplah yang asas je mcm ikan/ daging/ayam/ seafood/, telur dan sayur. Tak de lagi dah nak nugget, sosej, fish and chips, fries, juice buah2an, susu kotak, coklat segala bagai makanan ringan.Kalau dulu barang makanan ringan tu sentiasa di top-up bila habis, kini aku beli sebulan atau 2 bulan sekali je. Habis je, tak de dah nak top-up2. Kalau nak beli tunggu gaji bulan depannya. Atau pun kalau nak beli, beli hanya bila tekak terasa nak makan sesuatu makanan ringan. Contoh kalau tekak nak sosej, beli sosej je nugget tak payah beli. Begitu sekali aku berjimat cermat dalam berbelanja barang keperluan isi rumah.

Memandangkan anak ke-2 aku ni sakit, maka dia memerlukan susu khas yg boleh diberi melalui tiub makan. Pilihan yang aku ada hanya satu iaitu susu P*******e. Dulu aku beli tin yang 900gm berharga RM77 setin. Setiap kali beli aku akan beli 6 tin. 2 tin suami aku beli dgn duit gajinya, 4 tin lagi aku beli dgn duit gaji aku. Semenjak anak ke-2 ni makin membesar aku kini membeli susu yang sama tetapi dlm kuantiti 1.9kg setin yg berharga RM154. Kali ni aku hanya membeli 2 1/2 tin. Selalunya aku akan beli susu ni di kedai barangan bayi sebab ada kurang sikit harganya berbanding di pasaraya yang mna harganya lebih mahal. Kalau 1.9kg setin susu berharga RM154 di pasaran, di kedai barangan bayi tu harganya cuma RM144.90. Dapatlah jimat RM9.10. Jauh bezanya.

Tapi kini (mula le nak kaitkan dgn kenaikan harga minyak) setelah berlaku kenaikan pada harga minyak, sudah tentu harga susu yg aku beli tu akan naik juga. Mungkin nanti harga susu tu akan menjadi RM170 di pasaran luar. Nampaknya merengkeklah aku nak beli. Sekarang ni pun aku dah catu2 susu yg aku bagi kat anak aku tu. Kalau dulu setiap 3 jam mesti aku beri susu tak kiralah dia kenyang lagi sebab betul2 ikut arahan doktor dan pakar pemakanan, kini memandangkan dia dah pun aktif bergerak dan tak betah duduk di dalam baby cot sewaktu diberi susu melalui mesin, aku hanya beri susu bila dia menangis minta susu. Selagi dia tak minta, selagi tu aku anggap dia tak lapar.

Kadang2 terasa macam kejam terhadap anak aku yg satu tu. Tapi demi menjimatkan bekalan susu supaya cukup dan sampai hingga gaji aku yg seterusnya untuk membeli susu tu, terpaksa aku lakukan. Alhamdulillah, walaupun hanya makan susu yg dicampur cerelac badannya ttap sihat dan berisi. Tak pernah dia terpaksa berlapar dlm tempoh yg panjang. Kalau dulu 3 jam susu 1 jam rehat...sekarang ni tempoh rehatnya aku panjangkan sikit menjadi 2 jam. Kalau dulu cycle penyusuannya 6 kali sehari...tapi sekarang ni 5 kali sehari...Setakat ni tiada pula masalah kesihatan lain yang timbul pd anak aku tu...Harap2 kesihatannya baik berterusan...Alhamdulillah, syukran ya Allah.

Akhir kata untuk entri yg ini semoga Allah s.w.t  tetap memberikan aku rezeki yg halal dan cukup untuk menampung dan menyara anak2ku ini walaupun harga barang kini mencanak-canak naiknya....Aamiin.

No comments:

Post a Comment