Sunday, October 13, 2013

Didik Anak Bertuah

Aku baru lepas cuci pinggan mangkuk lepas sediakan sarapan (once in a blue moon) utk suami yg nk pergi kerja syif pagi minggu ni. Biasa lepas masak aku mesti terus kemas. Tengah mencuci pinggan tadi tetiba aku teringat dgn video tentang kepayahan 2 beradik yg miskin terpaksa berkongsi uniform dan kasut sekolah. Video tu aku dapat dari member Facebook yg share video tu dgn aku. Aku pulak share video tu dgn member yg lain. Memang sedihlah kisahnya. Tak lama lepas tu adalah member2 aku komen tentang video tu. Lepas tu aku teringatlah dengan komen sorang kawan aku ni. Dia kata anaknya bertuah sebab pergi sekolah disediakan sarapan, bawa bekal. Bekal air dua satu air manis satu air masak. Kasut sekolah disediakan sampai 3 pasang seorang (anaknya dua orang yg dah bersekolah). Baju sekolah tak tau pulak berapa pasang yang dia sediakan. 3 pasang juga kot. Emm...memang bertuah...

Bila dibandingkan dengan anak aku..jauh beza..hehehe...anak aku baru seorang yg bersekolah...itu pun baru pra...aku sediakan barang keperluan sekolah dia serba satu je...kasut sekolah, beg, alat tulis serba satu, uniform, baju dan seluar senam semua sepasang..cuma stokin je 2 pasang sebab takut hilang atau tak jumpa cari...hehe...kalau ikutkan aku memang aku nak belikan lebih dari sepasang sebab dgn gaji sebagai guru memang aku mampu sediakan...tapi suami yang tak bagi...katanya jangan membazir. Bila difikirkan balik betul juga buat apa nak beli banyak-banyak sebab anak aku baru pra-sekolah...ada uniform khas dan baju senam khas...dalam seminggu dia akan bergilir2 pakai baju uniform dan baju senam berselang-seli...tentang sarapan dan bekal pulak, murid2 pra-sekolah memang disediakan makan minum...jadi bekal tak payah bawa...pagi2 selalunya sebelum pergi sekolah, anak aku akan minum susu je...sampai sekolah baru sarapan...itu pun kalau dia nak (anak aku susah sikit nak makan. Memilih.)

Bila fikir balik ada logiknya sediakan serba satu...secara tak langsung aku dan suami mengajar anak kami sifat bertanggungjawab terhadap barang sendiri...bila dah satu je yg ada mesti dia akan lebih menghargai barangnya dan tak akan sewenang-wenangnya menghilangkan barang seperti alat tulisnya...(lagi pun kst kelas anakku itu disediakan juga alat tulis).

Aku dan suami juga mula mengajar anak kami berfikir dan bertanggungjawab dalam membuat keputusan yg mudah...contoh jika anakku lewat mencuci kasut sekolahnya, aku akan bertanya apakah akan terjadi jika kasutnya lewat dibasuh? Jawapan yg aku berikan supaya dia berfikir sudah tentu kasutnya masih basah atau lembab sewaktu dia ingin ke
sekolah...bila kasut basah/lembab sudah tentu dia tiada kasut untuk dipakai ke sekolah...jadi di sini secara tidak langsung anak aku akan segera mencuci kasut sekolahnya supaya kering mengikut waktu...aku dan suami juga mengajar dia sifat
bertanggungjawab dan menerima akibat terhadap keputusan sendiri yg telah dibuat...sebagai contoh sekiranya anakku tidak mahu mencuci kasutnya , maka terpaksalah dia menerima keadaan memakai kasut yg kotor pada minggu berikutnya kesan daripada tindakannya yg tidak mahu mencuci kasutnya di hujung minggu...

Secara tidak langsung kami juga mengajar anak kami dalam membuat pilihan sementelah dalam kehidupan kita ini banyak yang melibatkan pilihan apatah lagi yg melibatkan dua pilihan seperti pilihan baik atau buruk...

Sekiranya kami suami isteri menyediakan anak kami lebih dari sepasang kasut sekolah sudah tentu dia akan bersikap sambil lewa dalam menguruskan diri sendiri dan mengambil mudah tentang sesuatu perkara...mungkin akan ada sikap "ah..apa susah kalau kasut yg ni tak basuh..kasut yg lainkan ada.."

Aku pernah berkata kepada suamiku "kalau boleh Ayang tak nak manjakan anak-anak dengan material sangat walaupun kita mampu nak bagi...kalau Rayyan & Hannah dah bersekolah, Ayang tak nak dia orang pakai handphone...kalau Rayyan pulak tak nak dibelikan motosikal..biarlah mereka pergi sekolah berhantar dan berjemput...atau pun sekurang2nya naik bas...bawak motorsikal tidak sekali-kali..kalau dia orang nak sesuatu benda yg dia orang suka biar dia orang usaha sendiri tapi jangan sampai mencuri...kalau nak tolong pun, kita tolong sikit je dan bagi galakan..selebihnya biar dia orang usaha sendiri.."

Mungkin kedengaran kejam. Tapi itulah yg ibu bapaku didik terhadapku yg menjadikan aku tahu berfikir dan menghargai setiap sesuatu yg ada di sekelilingku...aku juga tak mahu anak-anakku nanti menjadi insan yang tidak mengenal hidup susah yang hanya inginkan benda tersedia di depan mata.

Aku tahu mungkin akan ada yang beranggapan anakku kecil lagi tak perlu diberatkan dengan perkara2 yg kompleks...ye memang betul..tapi melentur buluh biar dari rebungnya...nak mendidik manusia menjadi manusia biarlah sedari kecil..banyak pendekatan atau method yg boleh kita gunakan dalam mendidik anak2...kalau sesuatu perkara itu kompleks kita mudahkan mengikut tahap pemikiran anak2...gunakan bahasa yang mudah..dalam hal ini aku suka menggunakan bahasa yg mudah difahami oleh anak-anakku dan memberikan contoh yang paling hampir dengan mereka.

 Semoga aku terus istikomah dalam mendidik anak-anakku mengikut acuan kami suami isteri...anak-anak adalah cerminan ibu bapa...bagaimana rupa kuih, begitulah rupa cetak atau acuannya...

No comments:

Post a Comment